Jesteśmy przekonani, że nowoczesne technologie mogą nie tylko podnosić jakość życia na co dzień, ale – przede wszystkim – ratować ludzkie życie.
Jesteśmy przekonani, że nowoczesne technologie mogą nie tylko podnosić jakość życia na co dzień, ale – przede wszystkim – ratować ludzkie życie.
Od kilkunastu lat sieć Plus wspiera ratowników w ich działaniach, finansuje szkolenia i przekazuje środki na zakup specjalistycznego sprzętu. W 2020 r. minęło już 17 lat współpracy z WOPR, MOPR oraz TOPR, GOPR.
Przede wszystkim jednak, dzięki naszej technologii, stworzyliśmy system ratowniczy, który uratował życie i zdrowie wielu ludzi w ostatnich latach.
Numer ratunkowy nad wodą
601 100 100
Numer ratunkowy w górach
601 100 300
Dobra praktyka Dzięki staraniom podjętym wspólnie z ratownikami (WOPR, MOPR, GOPR, TOPR) Plus uruchomił Zintegrowany System Ratownictwa, który monitoruje najczęściej odwiedzane regiony turystyczne, pilnuje bezpieczeństwa setek tysięcy ludzi i umożliwia sprawną komunikację z ratownikami. Uzupełnieniem systemu jest darmowa aplikacja Ratunek. Jej kluczową zaletą jest funkcja namierzania lokalizacji, co znacznie skraca czas poszukiwania osoby poszkodowanej (nawet do 20 minut). Aplikacja pozwala na połączenie z najbliższą stacją ratownictwa, a w trakcie rozmowy wysyła SMS do ratownika z pozycją nadawcy. Aplikacja RATUNEK jest jedyną aplikacją zaaprobowaną i dołączoną do systemu powiadamiania o zgłoszeniu wypadku używanego przez ochotnicze służby ratownicze.
Kontynuacja
Zintegrowany system ratownictwa i aplikacja „Ratunek”
Dwa numery ratunkowe – 601 100 100 i 601 100 300:
Aby wezwać pomoc należy wykonać cztery proste kroki:
Na koniec 2020 r. aplikacja Ratunek miała 135 tys. użytkowników.
Przykłady udanych akcji z użyciem numerów ratunkowych i aplikacji Ratunek w 2020 r.:
przyjęto zgłoszenie o 5 osobach wymagających pilnej pomocy ratowników w rejonie Masywu Babiej Góry, stan jednej z kobiet uczestniczącej w wyprawie nie pozwalał grupie na samodzielny powrót. Po dotarciu do poszkodowanej ratownicy zabezpieczyli ją termicznie, zapakowali do noszy, a następnie rozpoczęli transport w stronę przełęczy Krowiarki, gdzie została ona przekazana do karetki pogotowia.
dyżurni SR Przysłop przyjęli zgłoszenie z CSR Szczyrk o 2 zaginionych osobach, idących z Kamesznicy czarnym szlakiem na szczyt Baraniej Góry i do schroniska na Przysłopiu. Równolegle z zawiadomieniem radiotelefonicznym ratownicy otrzymali koordynaty miejsca zagubionych osób, które udało się ustalić dzięki aplikacji Ratunek. Turyści zostali odnalezieni we wskazanym miejscu, do którego trzeba było przedzierać się pieszo w zaspach.
na nr alarmowy 601 100 100 przyjęto zgłoszenie dotyczące ataku drgawek u 21-letniej kobiety. Dzięki długiemu wywiadowi i aplikacji Ratunek udało się ustalić dokładne położenie żaglówki na jeziorze Kisajno, co pokazuje, jak ważne jest śledzenie trasy rejsu i znajomość topografii jezior, chociażby w podstawowym stopniu.
Centrum Koordynacji Ratownictwa Wodnego w Sopocie koordynowało łącznie 413 akcji, w których pomocy potrzebowało 530 osób. Podczas tych akcji uratowano w sumie 489 osób, ale - mimo wysiłków wszystkich służb - odnotowano też 34 zgony. Ratownicy Sopockiego WOPR, podobnie jak dyspozytorzy CKRW Sopot, mieli dużo pracy - bezpośrednio uczestniczyli w 117 akcjach, w których na pomoc oczekiwały 133 osoby. Pomóc udało się 124 osobom, niestety mimo wysiłków 5 osób zmarło.